کاخ آپادانای شوش یادآور شکوه هخامنشی

کاخ آپادانای شوش در حدود 3000 سال پیش توسط داریوش اول هخامنشی بناشد و اکنون بقایای آن بر روی تپه های شوش در استان خوزستان به جا مانده است.

  • تعداد بازدید: 6770
  • ارسال در تاریخ: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

کاخ آپادانای شوش به دستور داریوش اول هخامنشی با 36 ستون سنگی در اوایل قرن ششم قبل از میلاد در شهر شوش ساخته شد. این کاخ بر اثر آتش ویران شد و پس از آن داریوش هخامنشی دستور ساخت آپادانای تخت جمشید را داد. در کل آپادانا به کاخ های هخامنشی گفته می شود که از تالاری ستون دار تشکیل شده است.

آثار به جا مانده از کاخ آپادانا

این کاخ که به کاخ بارگاه و کاخ آپامه نیز شهرت دارد، بر روی تپه ای محکم بنا شده که از مشخصه های معماری هخامنشی است. شوش شهری باستانی است و بر اساس شواهد تاریخی اولین نمونه یکجا نشینی بشر در شوش ثبت شده است.

کاخ آپادانا در شوش

کاخ آپادانا در اصل اقامتگاه زمستانی شاهان هخامنشی و در شرق دروازه بزرگ ملقب به دروازه غربی کاخ شاهی بوده که امروزه آثاری از آن به جای نمانده است.

این کاخ شامل تالار اصلی، تالار پذیرایی، حرم سرا، دروازه، سه حیات، سه اتاق و دو اتاق کوچک می باشد که ورودی ندارند و تنها از سقف می توان به آنها راه یافت. باستان شناسان احتمال می دهند این دو اتاق خزانه شاهی بوده است.

سرستون کاخ آپادانا در موزه لوور پاریس

کاخ آپادانا در حفاری های سال 1314-1311 گروهی از باستان شناسان فرانسوی کشف و طی آن بسیاری از اشیای تاریخی ارزشمند به ویژه سرستون مشهور کاخ به موزه لوور پاریس منتقل شد. این کاخ در سال 1380 به عنوان آثار ملی ایران و در سال 2015 به عنوان میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • حامد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت

    با تشکر از مطلب خوبتون. جاذبه های گردشگری بیشتری هم در شوش وجود داره از جمله ((چُغازَنبیل)) که اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت؛ رودخانه کرخه سومین رود بلند ایران و...

استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info