سفری به تبریز شهر دوست داشتنی مردم ترک زبان

تبریز این نگین ایران زمین که در بین جاذبه های تاریخی و طبیعی حرفای خیلی زیادی برای گفتن داره نوبت بهش رسیده تا یه توکه پا بهش سفر کنیم!

  • تعداد بازدید: 3018
  • ارسال در تاریخ: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • بروزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

شهر تبریز

این شهره پر جاذبه مرکز استان آذربایجان شرقی هست که حدودا 1200 کیلومتر مساحت داره و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد محسوب میشه. این شهر در دوران تاریخی متعدد یکی از مسیرهای پرتردد به حساب میومده و چیزی در حدود 300 کاروانسرا رو در خودش جای داده. تبریز در نهضت های بزرگ تاریخی مثله نهضت تنباکو و جنبش مشروطه همیشه پیشتاز بوده و دلیر مردانی چون ستارخان و باقرخان از این خطه رشد کردن. بسیاری از اولین های تاریخ ایران در این شهر بوجود اومدن مثل اولین مدرسه، بیمارستان، تئاتر، نشریه، کتابخانه! نوبتی هم باشه نوبت اینه که به جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی بپردازیم.

1. خانه مشروطه، صحبت شد از جنبش مشروطه حالا بریم و یکی از آثار تاریخی تبریز که با مشروطه هم خانواده شده نام ببریم. این ملک شخصی که متعلق به مهدی کوزه کتانی بوده در یکی از محله های قدیمی بازار تبریز قرار داره و معماری خاصش اونو به این اسم معروف کرده. اگه نتونستی جاشو پیدا کنی اسمه راسته کوچه رو یادت باشه که خانه مشروطه همونجا قرار داره.

خانه مشروطه تبریز

2. کلیسای کاتولیکها، این کلیسا رو اصلا نمیشه از دست داد، لابد میپرسی چرا؟ اول اینو بگم که این کلیسا همونجور که از اسمش پیداس متعلق به کاتولیک هاس و سال 1291 هجری شمسی احداث شده و نمای بیرونیش آجریه. طول عمارت 30 متره و از بلنداش میتونی دور تا دورتو تا دوردستا نظاره کنی، از معماری داخل کلیسا چیزی تعریف نمیکنم که گفتنی نیست و فقط دیدنیه!

کلیسای کاتولیکهای تبریز

3. کندوان، بازدید از کندوان یکی از اصلی ترین کارهایی که گردشگرای تبریز تو لیست کاراشون دارن، این روستای صخره ای شما رو با معماری عجیب و در عین حال جذابی روبرو می کنه که در هیچ جای دیگه نمونه شو نمیتونید ببینید! خونه هایی به سبک کندوی عسل در قلب کوه ساخته شدن و اتفاقا یکی از محصولات این روستا عسل هست و وجه تسمیه کندوان هم خانه مثل کندو میشه!

روستای کندوان

4.ارسباران، عجب جنگلیه این جنگل! یه منطقه سرسبزو بکر که هر موجود زنده ای رو سرحال میاره! این جنگل اسمای گوناگونی هم داره مثل ارسبا و قره داغ ولی ما به همون اسم ارسباران اکتفا می کنیم! نام این جنگل با چشم اندازهای زیبا و طبیعت دلنشین گره خورده و از مکان های دیدنیش میشه به قلعه بابک، مقبره شیخ شهاب الدین و دژ قهقهه اشاره کرد.

ارسباران تبریز

5. بازار فرش، تا الان هم باعث تعجبت بود که چرا اسمی از تبریز بود ولی اسمی از فرش نه! راسته بازار تبریز یکی از گنجینه های ایران زمینه که بوی تاریخ به وضوح درش به مشام میرسه و تمامی حجره ها همچنان بافت قدیمی خودشونو حفظ کردن. وقتی وارده این بازار میشی با اصطلاحاتی همچون تیمچه و گذر و دالان مواجه میشی که اهالی بازار مورد استفاده قرار میدن و کم کم آشنا میشی نگران نباش! تیمچه مظفریه یکی از زیباترین بخشای این بازاره که پنجره های سفید و سقف بلندش هر بیننده ای رو به تحسین وا میداره.

اگه نظری در مورد تبریز داری بنویس.
مطلب چطور بود ؟ جاذبه ای هست که ما ازش اسم نبرده باشیم و تو بهش علاقه داری؟

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
  • نعیمه شهرکی سه شنبه ۱ اسفند
    مقاله خوبی بود. اما شهر تبریز جاذبه های دیگه ای هم مثل پارک ملی کنتال، ائل گلی تبریز، بازار تبریز، ارگ تبریز، باغ گلستان تبریز و.... داره که اینجا بهش اشاره نشده.
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info