آموزش دریافت مجوز بند ب

در این مقاله، قصد آشنایی کامل شما با مجوز بند ب گردشگری را داریم و همچنین به شرایط عمومی متقاضی برای دریافت این مجوز، انوع مدارک مورد نیاز برای اخذ آن و  غیره نیز می پردازیم.

  • تعداد بازدید: 347
  • ارسال در تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
  • بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • میانگین مطالعه: 5 دقیقه

مراحل دریافت مجوز بند ب گردشگری و مدارک مورد نیاز

بسیاری از افرادی که تصمیم به تاسیس آژانس های هواپیمایی دارند قطعا به فکر گسترش کسب و کار خود نیز هستند. آژانس های هواپیمایی زیادی را تاکنون دیده ایم که علاوه بر فروش بلیط، رزرو هتل و خدمات سفر توریستی ارائه می دهند و همچنین در برخی موارد بلیط چارتر را به همراه بلیط سیستمی می فروشند. این آژانس ها تحت چه مجوزهایی فعالیت می کنند؟ در این مقاله، های هالیدی به عنوان وب سایت مرجع گردشگری، قصد معرفی کامل مجوز بند ب گردشگری را دارد و همچنین به شرایط عمومی متقاضی برای دریافت این مجوز، انوع مدارک مورد نیاز برای اخذ آن و  غیره نیز می پردازیم.

مجوز بند ب گردشگری چیست؟

آژانس هایی که خدمات گسترده ای را در زمینه سفرهای داخلی و خارجی ارائه می دهند برای فعالیت های خود به مجوز بند ب نیاز دارند. مجوز بند ب یکی از مجوزهای مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به متقاضیان امکان طراحی، برنامه ریزی و اجرای تورهای گردشگری را می دهد. این آژانس های مسافرتی عموما به عنوان شرکت های خدمات مسافرتی شناخته می شوند. آژانس های گروه ب شامل انواع خدمات مسافرتی برای ایرانگردی و جهانگردی می باشد. از خدمات آن می توان به برگزاری تورهای سراسر جهان، مدیریت برنامه های سفرهای داخلی و خارجی، رزرو هتل برای سفرهای داخلی و خارجی و خدمات مربوط به آن اشاره کرد.

حرید مجوز بند ب

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع آژانس ها، سازماندهی گشت و گذار است. شرکت های متقاضی مجوز ب به طور موثر مسئولیت برنامه ریزی، سازماندهی، ارزیابی و اجرای یک سفر یک روزه در داخل استان و تا چند هفته در سراسر جهان را می پذیرند.یکی دیگر از مهمترین وظایف آژانس های دارای مجوز بند ب اخذ ویزا برای مسافرانی است که قصد دارند به کشورهایی که ویزا لازم دارند سفر کنند. لازم به ذکر است این آژانس ها نمی توانند سفرهایی را به عراق، روسیه یا حتی عربستان سعودی ترتیب دهند.


شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز بند ب گردشگری

  • دارا بودن حداقل 25 سال سن
  • داشتن تابعیت ایرانی  و مذهب اسلام یا سایر ادیان که در قانون اساسی شناخته شده اند.
  • نداشن اعتیاد به مواد مخدر و گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی تعییت صلاحیت
  • دارا بودن كارت پایان خدمت برای  آقایان
  • امکان اعطای مجوز به شخص حقوقی و هم حقیقی
  • دارا بودن مدرك تحصیلی كارشناسی با 3 سال سابقه ی كاربیمه ای و قرارداد همكاری و لیست پرداخت حقوق در آ‍‍ژانس های مسافرتی
  • معرفی مدیر فنی و مشخصات آن
  • ارائه مدرک مدیریت بند ب مدیر فنی از مراکز آموزش عالی خدمات مسافرتی
  • آشنایی مدیر فنی  به یکی از زبان‌های خارجی 
  • حضور داشتن تمام وقت مدیر فنی در دفتر
  • ارائه اسناد مالکیت یا اجاره محل برای استفاده اداری(سند یا اجاره نامه ملک باید به اسم شخص متقاضی باشد، اما اگر متقاضی این مجوز حقوقی باشد، ابتدا در سازمان ثبت شرکت‌ها باید شرکت خود را ثبت کند و بعد از آن سند یا اجاره نامه ملک را به اسم شرکت برگرداند.)
  • ارائه ضمانت نامه بانکی مور نیاز
  • معرفی نامه جهت اخذ ضمانت نامه حسن انجام کار به مبلغ 50 میلیون تومان 
  • فراهم کردن مکان مناسب برای دفتر گردشگری 
  • ارائه سند مالکیت یا قرارداد اجاره اسناد رسمی (مساحت دفتر گردشگری باید حداقل 70-40 متر مربع و با توجه به شرایط و ضوابط مرجع اعطا کننده باشد.)
  • ارائه دادن نام و نشان دفتر خود که به صورت غیرمتعارف و غیرفارسی نباشد. 
  • ارائه دادن لوگوی دفتر  
  • ارائه اساسنامه شرکت برای اشخاص حقوقی
  • مرتبط بودن موضوع فعالیت متقاضی اشخاص حقوقی با فعالیت‌های دفاتر خدمات مسافرتی 

مراحل اخذ مجوز بند ب گردشگری

برای اخذ مجوز بند ب، شما ابتدا باید در سامانه الکترونیکی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نشانی http://ta.mcth.ir ثبت نام کنید. برای ثبت نام اولیه، اسکن شناسنامه و کارت ملی، معرفی مدیرفنی و مشخصات کامل آن و مدرک نظام وظیفه الزامی می باشد. 

بعد از ثبت نام، فرد باید به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مربوطه مراجعه و مدارک را جهت تشکیل پرونده ارائه دهد. پس از ارائه مدارک، متقاضی باید درخواست استعلام‌ تعیین هویت، عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد خود را از مراجع ذیصلاح دریافت و گواهی آن را ضمیمه پرونده کند. اداره کل میراث فرهنگی این امکان را دارد که حداکثر ظرف مدت 15 روز شرایط متقاضی را بررسی و نسبت به درخواست اولیه شخص اعلام نظر کند. در این مرحله درخواست شما تایید یا رد خواهد شد. در صورت تایید مدارک، روند ادامه خواهد یافت.

پس از صدور اولین تاییدیه مجوز، متقاضی موظف است ظرف مدت سه ماه نسبت به نام و آدرس دفتر خود، سند مالکیت یا اجاره ملک و ضمانت بانکی اقدام نماید. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور پس از دریافت مدارک، حداکثر ظرف مدت یک ماه مدارک را بررسی و نتیجه را به اطلاع متقاضی می رساند. در نهایت با تایید مرجع ذیصلاح مجوز بند ب گردشگری صادر می شود.

تمدید مجوز گردشگری

مجوز بند ب برای یک سال معتبر و قابل تمدید است. برای تمدید مجوز باید یک ماه قبل از تمام شدن موعد مجوز فعلی اقدام کنید. همچنین تمام آژانس های مسافرتی باید عملکرد خود را در پایان هر فصل به سازمان میراث فرهنگی گردشگری اراِئه دهند. توجه داشت که مجوز زمانی تمدید می شود که آژانس خدمات مسافرتی مربوطه به همه قوانین پایبند بوده باشد.

مجوز گردشگری

بعد از اخذ مجوز بند ب

این شرکت ها پس از اخذ مجوز بند ب می توانند کد ناجا را از پلیس و کد مربوطه را از وزارت امور خارجه دریافت کرده و توانایی خود را در جذب مسافر خارجی به بیشتر کنند. شما همچنین می توانید مجوز بند ب خود را به نیز بفروشید.

همچنین بسیاری از خدمات مسافرتی مجاز در بند ب می توانند درخواست خود را برای عضویت در یاتا به سازمان مرکزی خطوط هوایی جمهوری اسلامی واقع در فرودگاه مهرآباد ارسال کنند.

سخن آخر

در بین سه مجوز مهم برای افتتاح آژانس مسافرتی، مجوز بند ب مورد توجه بسیاری از داوطلبان و کارآفرینان قرار گرفته است. آژانس های خدمات مسافرتی با ارائه کلیه مدارک مورد نیاز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز بند ب را دریافت می کنند. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با این مجوز در واقع مسئولیت طراحی، برنامه ریزی، سازماندهی تورها، حق استفاده از پروازهای چارتر، رزرو هتل و اجرای کلیه سفرهای گردشگری اعم از داخلی و خارجی را بر عهده دارند.

نظرات کاربران
ثبت نظر مشاهده نظر ها
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ارسال می کند
استفاده از مطالب سایت ‌های هالیدی با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزاری اکوتک می‌باشد. مرورگر پیشنهادی
شبکه گردشگری HiHoliday در آدرس های زیر معتبر بوده و وب سایت های دیگر با این نام کلاه بردار و مورد تایید این شرکت نمی باشند. HiHoliday.ir HiHoliday.org HiHoliday.net HiHoliday.info